Lytting er hjernens evne til å tolke det ørene hører

Det er forskjell på å høre og å lytte.
Å lytte er å ta inn informasjon.

Det er seksti år siden den franske legen Alfred Tomatis utviklet et pedagogisk program som har som mål å stimulere hjernen gjennom det auditive systemet for å forbedre prosseseringen av det vi hører. Tomatis®-metoden hjelper barn og voksne med å forbedre kvaliteten på lyttingen.

Som en pioner innen nevrovitenskapen praktiseres Tomatis®-metoden nå i mer enn 2,000 spesialiserte sentre i mange land, mange tilbyr personlig tilpassede lyttesesjoner gjennom en unik teknologi kalt TalksUp®. Som er et alternativt pedagogisk program som stimulerer hjernen med Tomatis®-metoden effektivt og naturlig. Dette er en tilleggsapproach til medisinske og tradisjonelle terapeutiske behandlinger.

Tomatis®-metoden tilbyr barn, voksne og eldre ett av de mest innovative og avanserte nevro-sensoriske stimulerings treningprogrammene for å forbedre hjernefunksjon. Støttet av mange studier, brukes Tomatis®-metoden vanligvis for å forbedre lærevasker og motoriske ferdigheter så vel som å stimulere emosjonelle og kognitive evner. Dens unike teknologi påvirker og forbedrer hjernestimuleringen, øker oppmerksomheten slik at lyttingen vil kunne gi bedre læring.


Tomatis®-metoden bidrar til å hjelpe personer med dysleksi ved å fokusere på auditiv omprogrammering. Metoden bruker spesifikke lyder for å stimulere hjernen og forbedre lydbehandlingsevner. Dette kan styrke oppmerksomheten, fonologisk bevissthet og evnen til å skille mellom ulike lyder, noe som er essensielt for lesing og skriving. Gjennom målrettet lyttingstrening kan Tomatis®-metoden bidra til å redusere dyslektiske utfordringer og fremme en mer effektiv læringsprosess